O'Leary ...
Ryanair tenait son assemblée générale hier, et tout le monde attendait que le boss fasse le pitre comme à son habitude. L'assistance n'a pas été déçue. Bien sûr, là aussi, on fait dans le low cost, il faut d'abord un peu chauffer la salle avec du comique de répétition : "The continent should deregulate its national ATC providers and allow them to compete against each other."
Mais c'est sur l'actualité que les meilleurs humoristes sont attendus et le patron de Ryannair a comdamné ces gouvernements faiblards qui n'ont pu mettre fin aux mouvements de l'été en particulier en France, en Allemagne, en Espagne et en Grande-Bretagne ! Nos collègues allemands et anglais apprécieront :-)
He then "called on the European Commission to end the ability of Europe’s ANSP to strike, primarily by exposing them to competition under a market-based system. At the same time, Governments should replace striking ATC personnel with military and other substitute to keep Europe’s vital airspace open and running efficiently. If, for example, the French go on strike, then the British or the Spanish should be allowed to manage French airspace to prevent flights being cancelled or delayed and consumers being blackmailed or held to ransom.
"Europe’s airlines and passengers have suffered all summer long, while the German, French and Spanish ATCs have either gone on strike, failed to show up for work, or when at work, insist on applying ludicrous work-to-rule practices."
"The European Commission and Parliament keep banging on about passenger rights during flight delays, when in reality most of this summer’s flight delays have been caused by European governments’ abject failure to manage their ATC services, with the result that Europe’s airlines and passengers are blackmailed by ATC strikes, ‘go-slows’ and the feeble management which runs Europe’s national ATC monopolies."
Et dans le bouquet final pour conclure ce feu d'artifice, il suggère que les gouvernements prennent exemple sur Ronald Reagan et son licenciement massif des contrôleurs grévistes en 1981.
Alors bien sûr c'est du O'Leary dans le texte, et on retiendra surtout les provocations, mais n'oublions pas qu'il représente maintenant l'un des premiers transporteurs européens, et que pour fracassantes qu'elles soient, l'expérience des 10 dernières années montre qu'il reste toujours une partie de ces déclarations qui devient réalité ...